موارد مصرف‌: این‌ دارو در درمان‌لیشمانیوز احشایی‌ (کالاآزار) و لیشمانیوزجلدی‌ (سالک‌) مصرف‌ می‌شود.

فارماکوکینتیک‌: دفع‌ این‌ دارو در دو مرحله‌سریع‌ و آهسته‌ صورت‌ می‌گیرد که‌ مرحله‌آهسته‌ آن‌ احتمالا به‌دلیل‌ احیا شدن‌ به‌آنتیموان‌ سه‌ ظرفیتی‌ است‌.

موارد منع‌ مصرف‌: این‌ دارو در عیب‌ شدیدکار کلیه‌ نباید مصرف‌ شود.

هشدارها: ۱ ـ این‌ دارو در بیمارانی‌ که‌ اخیرŠسایر ترکیبات‌ آنتیموان‌ را دریافت‌ داشته‌ ونیز در بیمارانی‌ که‌ الکتروکاردیوگرام‌ آنهاغیرطبیعی‌ است‌، باید با احتیاط فراوان‌مصرف‌ شود.

۲ ـ تزریق‌ وریدی‌ این‌ دارو باید به‌ آهستگی‌صورت‌ گیرد و در صورت‌ بروز علائم‌عدم‌ تحمل‌ آنتیموان‌ یا مسمومیت‌ با آن‌،مصرف‌ دارو را باید قطع‌ کرد.

۳ ـ از آنجا که‌ هنگام‌ تزریق‌استیبوگلوکونات‌ سدیم‌ احتمال‌ بروزشوک‌ آنافیلاکتیک‌ وجود دارد، بایدتمهیدات‌ لازم‌ برای‌ مقابله‌ با این‌ عارضه‌آماده‌ باشد.

عوارض‌ جانبی‌: ترکیبات‌ آنتیموان‌ ممکن‌است‌ موجب‌ بروز عوارض‌ قلبی‌ یا کبدی‌شوند. عوارضی‌ که‌ به‌ویژه‌ با تزریق‌وریدی‌ سریع‌ دارو همراه‌ هستند، عبارتنداز سرفه‌، درد قفسه‌ سینه‌، درد در بازوان‌،استفراغ‌، درد شکم‌، از حال‌ رفتن‌، و کلاپس‌.نشت‌ دارو به‌ بافتهای‌ اطراف‌ هنگام‌ تزریق‌بسیار دردناک‌ خواهد بود. واکنش‌های‌حساسیتی‌ پس‌ از چند بار تزریق‌ داروممکن‌ است‌ بروز کند که‌ شامل‌ بثورات‌جلدی‌ و کهیر، تغییر صدا و کلاپس‌ خواهدبود.

نکات‌ قابل‌ توصیه‌: ۱ ـ تزریق‌ عضلانی‌ این‌دارو بسیار دردناک‌ خواهد بود و تزریق‌وریدی‌ آن‌ نیز با ترومبوفلبیت‌ همراه‌ است‌.از اینرو دارو باید با کمک‌ یک‌ سوزن‌ نازک‌در ورید تزریق‌ شود.

۲ ـ در صورت‌ بروز سرفه‌، استفراغ‌ یا

درد در ناحیه‌ جناغ‌ سینه‌ هنگام‌ تزریق‌وریدی‌ مصرف‌ دارو را باید بلافاصله‌ قطع‌کرد.

۳ ـ در صورتی‌ که‌ دوره‌ درمان‌ کامل‌نشود، احتمال‌ بازگشت‌ بیماری‌ وجودخواهد داشت‌.

مقدار مصرف‌:

بزرگسالان‌: در درمان‌ لیشمانیوز احشایی‌ابتدا mg/kg/day 20 (تا حداکثر

۸۵۰ mg/day) برای‌ حداقل‌ ۲۰ روز مصرف‌می‌شود و تا دو هفته‌ بعد از بهبود بیماری‌از نظر انگل‌شناسی‌ ادامه‌ خواهد یافت‌(طول‌ دوره‌ درمان‌ متغیر است‌ و به‌وضعیت‌ بیمار بستگی‌ دارد). در مراحل‌اولیه‌ لیشمانیوز جلدی‌ (بدون‌ واکنش‌التهابی‌) مقدار ۱-۳ میلی‌لیتر (معادل‌۱۰۰-۳۰۰ میلی‌گرم‌ آنتیموان‌) به‌صورت‌تزریق‌ داخل‌ ضایعه‌ یا انفیلتراسیون‌مصرف‌ می‌شود که‌ در صورت‌ نیاز، این‌مقدار یک‌ یا دو بار دیگر با فواصل‌ ۱-۲روز تکرار می‌شود. در صورت‌ نیاز به‌درمان‌ سیستمیک‌ (زخمهای‌ شدید)mg/kg/day 10-20 به‌صورت‌ تزریقی‌مصرف‌ می‌شود که‌ تا چند روز بعد ازبهبود بیماری‌ از نظر بالینی‌ و انگل‌شناسی‌ادامه‌ خواهد یافت‌. در درمان‌ لیشمانیوزجلدی‌ ـ مخاطی‌ mg/kg/day 20 در یک‌ نوبت‌برای‌ حداقل‌ ۴ هفته‌ تزریق‌ خواهد شد که‌ درصورت‌ بروز علائم‌ مسمومیت‌ یا عدم‌پاسخگویی‌ کافی‌ بیماری‌ می‌توان‌ این‌ مقداررا به‌ ۱۰-۱۵ mg/kg هر ۱۲ ساعت‌ تغییرداد.

کودکان‌: مقدار مصرف‌ مانند بزرگسالان‌است‌، اما حداکثر مقدار مصرف‌ کودکان‌ تاmg/day 600 می‌باشد.

اشکال‌ دارویی‌:

Injection: (Equivalent to 100 mgPentavalent Antimony)/ml