• admin، مرداد ۷, ۱۳۸۹
  • 3,900 بازدید
  • مقالات

IUD وسیله‌ای است که داخل رحم گذاشته می‌شود و بدین طریق از حاملگی جلوگیری می‌کند. مکانیسم عمل آن به دو صورت می‌باشد:
۱) ایجاد التهاب در حفره رحمی و صدمه رساندن به اسپرم
۲) ایجاد اختلال در حرکات لوله‌های رحمی و جلوگیری از انتقال اسپرم و رسیدن به تخمک
میزان اثربخشی این روش ۲/۹۹ درصد است.
IUD از زمان ساخت و استفاده انواع مختلفی داشته است که انواع رایج آن در ایران براساس دوام اثر، شکل ظاهری و مواد موجود در آن متفاوت می‌باشد.
در مراکز بهداشتی و درمانی و اکثر کلینیکهای درمانی، از IUD نوع copperT380A استفاده می‌شود که دوام اثر آن طولانی و حدود ده سال است. این نوع به شکل T بوده از جنس پلی‌اتیلن و سولفات باریم است و ساقه آن توسط یک سیم مسی نازک پوشیده شده و دو بازوی آن دارای حلقه مسی می‌باشد.
نوع دیگر آن IUD/cu safe300 بوده، دوام اثر آن ۳ ساله است و فقط ساقه آن دارای یک سیم مسی نازک است. انواع دیگری از IUD که حاوی پروژسترون می‌باشند و براساس نوع پروژسترون موجود در آن دوام اثر یکساله و پنج ساله دارند.
مشاوره صحیح برای فردیکه تمایل به گذاشتن IUDدارد، بیان مزایا و عوارض هر کدام و بررسی شرایط فرد، در انتخاب نوع IUD بسیار مفید خواهد بود. بنابراین قبل از گذاشتن IUD حتماً فرد باید برای مشاوره به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نماید.

• مزایای گذاشتن IUD :
1. قدرت اثربخشی بالا
۲٫ قابلیت برگشت باروری، بلافاصله پس از خروج IUD
3. طولانی مدت بودن اثر پیشگیری از بارداری در انواع ده ساله
۴٫ فاقد عوارض هورمونی (در انواعی که هورمون ندارند)
۵٫ در دوران شیردهی قابل استفاده است
۶٫ عدم تداخل با مصرف داروهای گوناگون
۷٫ نیاز به یادآوری روزانه ندارد
۸٫ قابلیت خروج آن به دلخواه فرد (هر زمان که بخواهد)
۹٫ عدم تداخل با تماس جنسی
• معایب:
۱٫ احتیاج به مراجعه به مراکز درمانی دارد و کارگذاری توسط پزشک و ماما صورت می‌گیرد
۲٫ احتمال خروج خودبخودی IUD وجود دارد
۳٫ از انتقال بیماریهای جنسی جلوگیری نمی‌کند
۴٫ احتیاج به معاینات دوره‌ای دارد
۵٫ عوارض ناشی از آن گاهی فرد را دچار ناراحتی می‌کند
• عوارض شایع:
الف) افزایش خونریزی و درد هنگام عادت ماهانه: که معمولاً ۲ الی ۳ ماه پس از گذاشتن IUD برطرف می‌شود و قابل درمان است. در صورت عدم پاسخ به درمان، IUD خارج می‌گردد.
ب) خونریزی نامنظم و لکه‌بینی بین دو قاعدگی: که پس از ۲ الی ۳ ماه برطرف می‌شود. در غیر اینصورت نسبت به درمان و رفع مشکل، اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
ج) افزایش ترشحات واژینال: ترشحات معمولی که فقط در اثر گذاشتن IUD افزایش یافته‌اند، با رعایت نکات بهداشتی برطرف خواهند شد. ولی در صورت بروز علایم عفونی باید نسبت به درمان اقدام گردد.
• عوارض غیرشایع:
الف) بیماریهای التهابی لگن (PID): که در ۲۰ روز اول گذاشتن IUD شایع است و اکثراً بدنبال عفونتهای درمان نشده قبل از گذاشتن IUD یا رعایت نکردن شرایط استریل به هنگام کار گذاشتن IUD ایجاد می‌شود، فرد باید سریعاً تحت درمان قرار گیرد.
ب) سوراخ شدن رحم: که به دو صورت اتفاق می‌افتد.
۱) با علایم بالینی: با درد شدیدی همراه است و هنگام اندازه‌گیری عمق رحم یا هیسترومتر یا پس از کار گذاشتن IUD اتفاق می‌افتد.
۲) بدون علایم بالینی: هیچگونه علایمی وجود ندارد طول نخ کوتاه می‌شود و با سونوگرافی قابل تشخیص است. در موارد سوراخ شدن رحم باید بلافاصله IUD خارج گردد و فرد تحت درمان‌های لازم قرار گیرد.
• زمان گذاشتن IUD :
– روز ۲ تا ۵ قاعدگی
– ۶ هفته پس از زایمان (طبیعی یا سزارین) در مادران شیرده
– سقط زیر ۱۲ هفته به شرط عفونی نبودن ۵ روز اول پس از سقط
– سقط بالای ۱۲ هفته – مدت زمان ۶ هفته پس از سقط
– در مادرانی که شیر نمی‌دهند و عادت ماهانه صورت نگرفته است ۶ هفته پس از زایمان و انجام آزمایش BHCG و منفی بودن آن می‌توان IUD گذاشت.
• موارد منع مصرف IUD :
– حاملگی یا شک به احتمال حاملگی
– سابقه PID (بیماریهای التهابی لگن) با سابقه بستری در بیمارستان
– اشکال غیرطبیعی رحم
– سابقه حاملگی خارج از رحم
– نقص سیستم ایمنی بدن
– خونریزی واژینال بدون علت مشخص
– خونریزی‌های شدید زمان قاعدگی همراه با دفع لخته
– فیبروم رحمی که شکل و اندازه رحم را تغییر داده
– بیماری ویلسون یا حساسیت به مس در انواع IUDهای مس‌دار
– شک به وجود سرطان رحم، سرطان سرویکس یا وجود این نوع سرطانها
– آنمی شدید
– اختلالات انعقادی
– سل لگنی
– نئوپلازی درمان شده سرویکس
– پاپ اسمیرهای غیرطبیعی (البته دیس پلازی درمان شده سرویکس و متاپلازی، مانع گذاشتن IUD نیست)
– در فاصله زمانی درمان سقط‌های ناشی از مول هیداتیفورم حداقل به مدت یکسال
– نداشتن سابقه زایمان
• مواردیکه با احتیاط و تحت مراقبتهای ویژه می‌توان IUD گذاشت (موارد منع مصرف نسبی):
– سابقه PID بدون سابقه بستری در بیمارستان
– بیماریهای دریچه‌ای قلب که نیاز به دریافت آنتی بیوتیک دارند
– ابتلا به بیماریهای منتقله از راه تماسهای جنسی (ابتلای اخیر)
– آندومتریت پس از زایمان یا سقط عفونی در ۳ ماه اخیر
– سرویسیت و واژینیت درمان نشده

• پرسش و پاسخ
۱٫ آیا در افراد دیابتی می‌توان IUD گذاشت؟
بله، ولی باید از نظر ابتلا به عفونتها، تحت مراقبتهای دقیق قرار گیرند و کنترل شوند.
۲٫ آیا در اوایل یائسگی می‌توان IUD گذاشت؟
بله، اگر وقوع یائسگی قبل از سن ۵۰ سالگی باشد، خروج IUD دو سال بعد صورت می‌گیرد و در صورت وقوع یائسگی بعد از ۵۰ سالگی، یکسال بعد می‌توان IUD را خارج نمود.
۳٫ اگر با وجود IUD حاملگی رخ داد، چه باید کرد؟
ابتدا باید مشخص شود حاملگی داخل رحمی است یا خارج از رحم
اگر بارداری داخل رحم باشد و با داشتن IUD، بدون عوارض جانبی تا آخر ادامه یابد، IUD تأثیری بر روی جنین نخواهد داشت و باعث ناهنجاری جنین نخواهد شد.
در صورت ادامه حاملگی و با داشتن IUD، باید به فرد آموزش داد که در صورت بروز علایم عفونت شدید نظیر تب، شبه آنفلوآنزا، دردشکمی و خونریزی، سریعاً به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه کند.
در صورت حاملگی، از اگر نخ IUD دیده نشود، فرد فقط از نظر کنترل عفونت و آنمی تحت نظر قرار می‌گیرد و برای خروج IUD اقدام خاصی انجام نمی‌شود.
در صورت حاملگی، اگر نخ IUD قابل رویت بود، به محض تشخیص حاملگی در سه ماهه اول باید IUD را خارج نمود تا از سقط دیررس، عفونت و زایمان زودرس جلوگیری شود.
احتمال وقوع سقط در سه ماهه دوم، در کسانی که با IUD حامله شده‌اند حدود ۵۰ درصد است و احتمالاً این سقط عفونی است و خطر سپتی سمی (سمیت خونی) مادر وجود دارد.
خانمهای بارداری که IUD دارند و دچار عفونت شدید می‌شوند باید سریعاً در بیمارستان بستری گردند و IUD و محصولات حاملگی سریعاً خارج گردد و درمان وسیع ضدمیکروبی برای آنان صورت گیرد. در صورتیکه حاملگی خارج از رحم (EP) باشد، فرد فوراً در بیمارستان بستری می‌شود و اقدامات لازم انجام می‌شود.
۴٫ علایم PID یا بیماریهای التهابی لگن کدام است؟
ترشحات چرکی و بدبوی واژینال – درد پایین شکم-تب و لرز- استفراغ- حرکت دردناک سرویکس- اقدامات لازم بستری در بیمارستان
۵٫ آیا کسانی که IUD دارند، لازم است از یک روش پیشگیری دیگر، به طور همزمان استفاده نمایند؟
از آنجائیکه خطر جابجایی و خروج IUD در ماه اول بیشتر است بهتر است از یک روش کمکی، مانند کاندوم استفاده شود.
توجه: خانم‌هایی که IUD دارند از انجام کارهای سنگین (بخصوص در ماه اول) اجتناب نمایند.
۶٫ زمان خارج نمودن IUD در صورت بروز عوارض یا درخواست فرد چه زمانی است؟
الف) در زمان قاعدگی: در صورت ادامه پیشگیری از حاملگی می‌توان از IUD دیگر یا روش دیگر استفاده نمود.
ب) در خارج از روزهای قاعدگی : در صورت تمایل به ادامه پیشگیری، از روشهای اورژانس به همراه یک روش کمکی مانند کاندوم استفاده شود. گردآوری:طاهره ثابت-کارشناس مامایی

منبع خبر : مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران

دیدگاه توسط مریم در دی ۱۳, ۱۳۸۹

دیدگاه توسط مریم در تیر ۲۱, ۱۳۹۰

۳۳ ساله هستم دختری ۸ ساله دارم بعد از سزارین دستگاه گذاشتم تا به حال ۲ بار دستگاه هورمونی گذاشته ام. حالا هم قصد باردار شدن تا ۳ سال دیگر را ندارم. مهلت IUDی جدیدم تمام شده اگر دوباره و برای بار سوم دستگاه بگذارم باعث ناباروری نمی شه؟

دیدگاه توسط رز در خرداد ۲۰, ۱۳۹۴

سلام من سی سال دارم ودوفرزند دوقلو دارم دو هفته پیش یه سقط توسط ساکشن داشتم بنداز دو هفته هنوز لک بینی دارم بعد هم میخواستم iudبزارم ولی خیلی میترسم که با استفاد آن هم بار دار بشم. لطف میکنید هزینه واکنشی که میتوان برای گذاشتن iudرفت رو برام بگیر. ممنون