موارد مصرف‌:  برای‌ استفاده‌ در بیماران‌بستری‌ مبتلا به‌ نوع‌ متناوب‌ بیماری‌مولتیپل‌ اسکلروزیس‌ به‌ منظور کاهش‌تناوب‌ و وخامت‌ این‌ بیماری‌ مصرف‌می‌شود. این‌ نوع‌ بیماری‌ با حملات‌عودکننده‌ اختلالات‌ عصبی‌ همراه‌ بابهبودی‌ کامل‌ یا ناقص‌ مشخص‌ می‌شود.

مکانیسم‌ اثر: اینترفرون‌ beta-1a و beta-1bمحصولات‌ پروتئینی‌ هستند که‌ به‌ منظورتزریق‌ آماده‌ شده‌اند. اینترفرون‌ beta-1bپروتئینی‌ دارای‌ ۱۶۵ اسید آمینه‌ ولی‌ فاقدزنجیره‌ جانبی‌ کربوهیدرات‌ موجود دراینترفرون‌ انسانی‌ می‌باشد. اینترفرون‌ هاگروهی‌ از پروتئین‌ها یا گلیکوپروتئین‌های‌طبیعی‌ هستند که‌ توسط  سلول‌های‌اوکاریوت‌ و در پاسخ‌ به‌ عفونتهای‌ویروسی‌ یا سایر محرکهای‌ بیولوژیک‌تولید می‌شوند. اینترفرون‌-بتا دارای‌خواص‌ ضدویروس‌، ضدتکثیر و تنظیم‌کننده‌ ایمنی‌ می‌باشد. مکانیسم‌ عمل‌ آن‌ دربیماری‌ مولتیپل‌ اسکلروزیس‌ کاملامشخص‌ نیست‌. اثبات‌ شده‌ است‌ که‌اینترفرون‌ با اتصال‌ به‌ گیرنده‌ های‌ خودش‌در سطح‌ سلول‌ بیان‌ یک‌ سری‌ ازمحصولات‌ ژنی‌ را باعث‌ می‌شود. اعتقاد براین‌ است‌ که‌ این‌ محصولات‌ میانجی‌های‌اعمال‌ بیولوژیک‌ اینترفرون‌-بتا می‌باشند.

فارماکوکینتیک‌: با تزریق‌ زیرجلدی‌ غلظت‌سرمی‌ این‌ فرآورده‌ بین‌ ۱-۸ ساعت‌ بعد ازتجویز به‌ حداکثر میزان‌ (۴۰IU/ml) خودمی‌رسد. فراهمی‌ زیستی‌ از راه‌ زیرجلدی‌معادل‌ ۵۰% می‌باشد.

نیمه‌ عمر دارو بین‌ ۸ دقیقه‌ تا ۴/۳ ساعت‌ وحجم‌ توزیع‌ آن‌ برابر ۰/۲۵-۲/۸۸L/kgمی‌باشد. تزریق‌ داخل‌ وریدی‌ دارو ۳ باردر هفته‌ برای‌ دو هفته‌ باعث‌ تجمع‌ دارو درسرم‌ بیماران‌ نمی‌شود.

موارد منع‌ مصرف‌: حساسیت‌ مفرط به‌دارو، آلبومین‌ انسانی‌ یا هر یک‌ از اجزاءفرآورده‌ از موارد منع‌ مصرف‌ این‌فرآورده‌ می‌باشد.

هشدارها: ۱ ـ تاثیر و بی‌ ضرری‌ این‌ دارودر درمان‌ مولتیپل‌ اسکلروزیس‌ پیشرونده‌مزمن‌ اثبات‌ نشده‌است‌.

۲ ـ بدلیل‌ احتمال‌ افزایش‌ افسردگی‌ وخودکشی‌، در بیماران‌ مبتلا به‌ افسردگی‌باید با احتیاط مصرف‌ شود. اگر در بیماری‌افسردگی‌ بیشتر شد، باید به‌ قطع‌ درمان‌توجه‌ داشت‌.

۳ ـ در بیماران‌ مبتلا به‌ تشنج‌ و برای‌بیماران‌ قلبی‌ این‌ دارو باید با احتیاطمصرف‌ شود.

عوارض‌ جانبی‌: واکنشهای‌ موضعی‌ درمحل‌ تزریق‌، سردرد، تب‌، لرز، سینوزیت‌،علائم‌ شبه‌ آنفلونزا، درد عضلانی‌، اسهال‌،یبوست‌، استفراغ‌ و عوارض‌ عصبی‌ ازعوارض‌ جانبی‌ عمده‌ این‌ دارو می‌باشند.

نکات‌ قابل‌ توصیه‌: ۱ ـ نگهداری‌: تمام‌ اوقات‌این‌ فرآورده‌ باید دردمای‌ ۲-۸ درجه‌سانتیگراد نگهداری‌ شود. در صورت‌آماده‌ سازی‌ باید فرآورده‌ را در عرض‌ ۳ساعت‌ استفاده‌ کرد.

۲ ـ آماده‌ سازی‌: ۱/۲ml از محلول‌ رقیق‌کننده‌ بداخل‌ ویال‌ تزریق‌ شود، به‌ آهستگی‌ویال‌ چرخانیده‌ شود تا دارو بطور کامل‌حل‌ گردد. بعد از آماده‌ سازی‌ ویال‌ حاوی‌محلول‌ ۰/۲۵mg/ml می‌باشد.

۳ ـ قبل‌ از شروع‌ درمان‌ و همچنین‌ بافواصلی‌ در حین‌ درمان‌ انجام‌ آزمایشات‌ذیل‌ توصیه‌ می‌شود: هموگلوبین‌، شمارش‌کامل‌ و تمایزی‌ گلبول‌های‌ سفید، آزمونهای‌فعالیت‌ کبد.

۴ ـ احتمال‌ بروز علائم‌ شبه‌ آنفلونزا وجوددارد. این‌ علائم‌ شامل‌ تب‌، لرز، دردعضلانی‌ و تعریق‌ می‌باشد.

۵ ـ ممکن‌ است‌ حساسیت‌ به‌ نور در بیمارایجاد شود. لازم‌ است‌ اقدامات‌ حفاظتی‌ دراین‌ مورد بعمل‌ آید.

مقدار مصرف‌:  ۰/۲۵mg معادل‌ ۸mIUیکروز در میان‌ زیرجلدی‌ تزریق‌ شود.

اشکال‌ دارویی‌:

Powder for injection: 0.3mg (9.6 mIU)