• بازدید کل : 2120611

کاندیدیاز نوعی بیماری قارچی است. این بیماری توسط یک نوع قارچ مخمر بنام کاندیداآلبیکانس ایجاد می‌شود. این قارچ گاهی به شکل غیربیماریزا در دهان، واژن، کشاله ران و زیربغل ودیگر مناطق مرطوب پوست وجود دارد. شایعترین کاندیدیازیس همان بیماری برفک دهان شیرخواران ونوزادان می‌باشد که نوزاد بعلت عبور از کانال زایمانی وبعلت وجود کاندیدا در آنجا دچار این بیماری می‌شود.

در بزرگسالان کاندیدیاز اصولا می‌تواند به دو صورت بیماری پوستی مخاطی یا مهاجم تظاهر کند.

واژینیت کاندیدایی که شیوع بالایی دارد با خارش فرج (ولو) و مهبل، تحریک خارجی و سوزش ادرار مشخص می‌شود. در معاینه معمولاً دیواره مهبل قرمز و ترشحات سفید دلمه‌ای شکل دیده می‌شود.

کاندیدیاز در پوست به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند که یکی از شایعترین آنها اینترتریگوی کاندیدایی است که بیشتر در کشاله‌ها، زیربغل‌ها، زیر و وسط پستانها، باسن، بین انگشتان دست می‌تواند رخ دهد. ضایعات در این موارد به شکل قرمزی براق وهمراه پوسته ریزی در حاشیه ضایعات و معمولاً مرطوب و ترشح دار می‌باشد.(دقت داشته باشید که در بیماریهای پوستی قارچی اصولا اطراف ضایعه فعالتر از وسط آن است). در شیرخواران در ناحیه پوشک کاندیدیازیس می‌تواند باعث تشدید درماتیت پوشک گردد وتشخیص آن با ضایعات اقماری قرمز رنگ در اطراف ضایعه اصلی می‌باشد. در این موارد معمولاً قعر شیار کشاله ران نیز دچار قرمزی والتهاب است که دردرماتیت پوشک چنین چیزی وجود ندارد واین ناحیه معمولاً مبتلا نیست. کاندیدیازیس بین انگشتان دست در زنان میانسال ومسن که به مدت طولانی دستهایشان درآب ودر حال شستشو هستند شایعتر است ودر افراد دیابتیک نیز می‌تواند با شیوع بیشتری رخ دهد.

کاندیدیاز مهاجم اصولا در افراد دچار ضعف ایمنی مانند ایدز و مصرف کنندگان داروهای سرکوبگر ایمنی دیده می‌شود.

درمان با ضد قارچها است مانند کلوتریمازول، فلوکونازول و آمفوتریسین B.

• ویکی پدیا
  • دورلند، فرهنگ لغات پزشکی