• ورودی گوگل امروز : 0

اگرچه مصرف کوتاه مدت داروهای OTC عوارض جانبی چندانی ندارند ولی ممکن است در کودکان، سالمندان، بیماران با مشکلات کلیوی و افرادی که داروهای دیگری مصرف می‏کنند موجب مشکلاتی گردند.
برخی عوارض جانبی این داروها در بالغین به شرح ذیل می‏باشد:
● آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی
مهمترین عارضه جانبی آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مشکلات گوارشی می‏باشد. این مشکلات می‏تواند از ناراحتی خفیف معده تا خونریزی گوارشی ( خصوصاً در سالمندان) بروز کند. احتمال بروز عارضه گوارشی با افزایش میزان و مدت مصرف این داروها افزایش می‏یابد. همچنین این دو دسته دارو می‏توانند موجب افزایش فشارخون یا تداخل با اثر داروهای ضد فشارخون شوند.
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‏توانند موجب آسیبهای کلیوی شوند که از یک التهاب ساده برگشت پذیر تا آسیب پایدار کلیه متغیر است.
● استامینوفن
اگرچه در درصد بالایی از مصرف کنندگان داروی بی‏خطری است ولی استفاده طولانی مقادیر زیاد این دارو خصوصاً در محصولاتی که حاوی کافئین (A.C.A) و یا کدئین هستند، می‏تواند موجب نوعی بیماری کلیوی شود. این بیماری ممکن است بعد از مصرف روزانه این دارو برای سالهای طولانی بروز کند.
● آنتی هیستامینها
آنتی هیستامینها می‏توانند موجب خواب آلودگی و گیجی شوند لذا توانایی فرد را در رانندگی یا کار با ماشین آلات کاهش می‏دهند. به علاوه این داروها می توانند موجب خشکی دهان یا چشمها شوند.
● داروهای ضد احتقان
پزودوافدرین می‏تواند موقتاً موجب بیقراری، گیجی و بیخوابی شود. به علاوه می‏تواند موجب کاهش اشتها یا احتباس ادرار، تپش قلب، افزایش فشارخون یا قند خون شود.
● داروهای ضدسرفه
مصرف کدئین به عنوان داروی ضدسرفه می‏تواند به صورت موقت موجب تهوع، خواب آلودگی و یبوست شود. دکسترومتورفان اثرات خواب آور و گوارشی کمتری دارد اما می‏تواند موجب گیجی، بیقراری، لرزش یا تحریک پذیری گردد.
● تداخلات دارو- دارو
بدن داروها را به روشهای مختلفی تجزیه می‏نماید. اگر داروها با هم مصرف شوند ممکن است تجزیه و یا اثر آنها در بدن تغییر پیدا کند. در نتیجه عوارض هر دارو با شدت بیشتری بروز کند.

● گروههای خاص
در برخی گروههای خاص مانند کودکان ، سالمندان ، زنان باردار یا شیرده، یا افرادی با بیماریهای خاص، ممکن است عوارض جانبی داروهای OTC با شدت بیشتری بروز کند. رعایت نکات زیر هنگام مصرف دارو در این گروهها ضروری است.
● کودکان
داروهای OTC در صورت مصرف مناسب عوارض کمی در کودکان دارند. تجزیه داروها در بدن کودکان با بالغین متفاوت است شما قبل از استفاده از داروی OTC باید از نحوه عملکرد داروها آگاهی داشته باشید و سوالات لازم را از پزشک اطفال بپرسید.
◊ استامینوفن داروی انتخابی برای تسکین درد در اطفال است.
◊ کودکانی که به آسپرین حساسیت دارند احتمالاً به ایبوبروفن هم حساسیت خواهند داشت. به عنوان مثال ایبوبروفن می تواند آسم کودک شما را بدتر کند.
◊ از مصرف آسپرین در افراد زیر ۱۸ سال به خاطر احتمال ابتلا به سندرم ری ( واکنش دارویی که منجر به آسیبهایی پایدار مغزی می گردد) خودداری کنید.
◊ داروهای ضداحتقان را با دقت زیادی مصرف کرده و از زیاده روی در مصرف آن بپرهیزید.
◊ از مصرف داروهای ضدسرفه حاوی کافئین در کودکان خودداری نموده و قبل از استفاده از هر داروی ضدسرفه با پزشک مشورت کنید.
● سالمندان
سالمندان معمولاً چند دارو را همزمان مصرف می‏کنند. در نتیجه باید امکان ایجاد تداخل دارویی بین داروهای OTC و داروهایی که پزشک برای آنها تجویز کرده است را در نظر داشته باشند به عنوان مثال :
احتمال ایجاد بیماری کلیوی یا خونریزی گوارشی در بیماران سالمندی که داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (ایبوبروفن، دیکلوفناک و … ) مصرف می‏کنند وجود دارد. بهتر است این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارند.
پزودوافدرین می‏تواند باعث افزایش فشارخون و افزایش فشار چشم در نتیجه ابتلا به گلوکوم شود. به علاوه این دارو می‏تواند انسداد مجاری ادرار را بدتر نماید. پزودوافدرین بر بسیاری از داروها مانند داروهای فشارخون، ضدافسردگی و انسولین اثر منفی دارد.
اگر شما دسته‏ای از داروهای ضدافسردگی ( ایزوکربوکسازید، فنلزین و ترانیل سیپرومین ) را مصرف می‏کنید یا جهت درمان بیماری صرع دارو مصرف می‏کنید نباید پزودوافدرین مصرف نمایید. همچنین مصرف دکسترومتورفان همراه با سه داروی ضدافسردگی ذکر شده نیز توصیه نمی‏شود.
● بارداری
استامینوفن معمولاً به عنوان یک داروی مسکن بی خطر در دوران بارداری در نظر گرفته می‏شود. از مصرف خودسرانه آسپرین در دوران بارداری خودداری نمایید. زیرا می‏تواند موجب ایجاد ناهنجاری درکودک یا بروز مشکلاتی در حین زایمان گردد.
از مصرف سایر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی ( ایبوبروفن و … ) خصوصاً در سه ماهه سوم بارداری خودداری کنید. زیراممکن است موجب ناهنجاریهای قلبی در کودک شود.
● شیردهی
استامینوفن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ( ایبوبروفن و …) مسکن های بی خطر جهت مادران در دوران شیردهی هستند.
از مصرف طولانی مدت آنتی‏هیستامینها خودداری کنید. زیرا این داروها در شیر ترشح می‏شوند و موجب عوارضی مانند خواب آلودگی، تحریک پذیری، گریه و اختلال خواب در کودک می شوند. به علاوه آنتی هیستامینها می‏توانند تولید شیر را تحت تأثیر قرار دهند.
● نکات عمومی
رعایت نکات زیر می‏تواند خطر عوارض جانبی ناشی از دارو را در دوران بارداری و شیردهی کاهش دهند.
◊ در مورد درمانهای جایگزین دارو با پزشک خود مشورت نمایید.
◊ از مصرف دارو در سه ماهه اول بارداری خودداری کنید.
◊ داروهای خوراکی را پس از شیردادن یا قبل از طولانی ترین دوره خواب کودک در شبانه روز مصرف کنید.
◊ از مصرف داروهای خیلی قوی یا طولانی اثر خودداری کنید.
◊ از مصرف داروهایی که ترکیبی از چند دارو هستند، اجتناب کنید.
◊ پس از دریافت دارو مراقب بروز عوارض جانبی مانند راش ( دانه‏های قرمز)، مشکل تنفسی، سردرد یا سایر علائم درکودک خود باشید.
● گروههای خاص
افراد با مشکلات و بیماریهایی نظیر بیماریهای کلیوی، قلبی ، دیابت، آسم ، مشکلات انعقادی یا نقرس می‏توانند در معرض خطر بیشتری ناشی از عوارض داروهای OTC باشند.

منبع خبر : مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران