• بازدید دیروز : 1977

سرطان گردن رحم یا سرطان دهانه رحم نوعی بیماری است که در آن رشد بافت سرطانی بدخیم از ناحیه گردن رحم نشأت می‌گیرد و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و منجر به تراریختگی آن می‌شود.[۱]

سرطان گردن رحم دومین سرطان رایج در زنان است. هر سال حدود ۵۰۰ هزار زن به این بیماری مبتلا می‌شوند و حدود ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند که بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه هستند.[۲]

عوامل بیماری

علت بیماری ناشناخته است‌. ولی دانشمندان احتمال می‌دهند که با عفونت‌های ویروسی ارتباط داشته باشد که از آن جمله ویروس پاپیلومای انسانی (زگیل ناحیه تناسلی‌) را می‌توان نام برد.[۳] هنگامی که این ویروس برای چند سال در بدن باقی می‌ماند، به تدریج برخی از سلول‌ها را در گردن رحم به سلول‌های سرطانی بدل می‌کند و این سلول‌ها به طور پیشرونده مهاجم‌تر می‌شوند.[۴] ضعف سیستم ایمنی به ویژه به صورت اکتسابی بیماری ایدز و مصرف داروهای سرکوب ایمنی (به انگلیسی: immuno suppressor) عاملی مستعد کننده در ابتلا به سرطان دهانه رحم است.[۵]

علایم تشخیص

برخی از علایم تشخیص این بیماری به شرح زیر است [۶]:

• خونریزی بدون توجیه از راه مهبل
  • ترشح مداوم از مهبل
  • درد و خونریزی پس از نزدیکی در مراحل انتهایی‌:
  • درد شکمی
  • نشت مدفوع و ادرار از راه مهبل
  • بی‌اشتهایی و کاهش وزن
  • کم‌خونی‌

جراحی، پرتو درمانی به صورت داخلی و خارجی و شیمی درمانی از روش‌های درمان این سرطان می‌باشد.[۷] واکسن گارداسیل (به انگلیسی: Gardasil) که توسط شرکت مرک ساخته شده برای دختران و زنان در فاصله سنی ۹ تا ۲۶ سالگی تجویز می‌شود. سازمان دارو و مواد غذایی آمریکا پس از آزمایش این واکسن اعلام کرد که گارداسیل تقریبا ۱۰۰ درصد در جلوگیری از ویروس پاپیلومای انسانی موثر است.این واکسن باید در سه نوبت تزریق شود و در ابتدای عرضه به بازار آمریکا ۳۶۰ دلار قیمت داشت.[۸]

غربالگری

یکی از روشهای تشخیص و غربالگری بیماری تست پاپ اسمیر می‌باشد. تست پاپ اسمیر یک آزمایش ساده و بدون درد است که طی آن سلولهای غیرعادی داخل یااطراف رحم شناسایی می‌شوند. معمولا تست پاپ اسمیر که از سلولهای دهانه رحم برداشته می شود و زیر میکروسکوپ بررسی می شود دیسپلازیای دهانه رحم و سرطان دهانه رحم هردو را مشخص میکند. زنان باید این تست راهنگامی که قاعده نیستند انجام دهند . از تقریبا ۲ روز پیش از تست پاپ اسمیر بایداز شستشوی مهبل به جز آن‌چه توسط پزشک متخصص توصیه شده اجتناب کرد چرا که ممکن است هر سلول غیرعادی شسته یا مخفی شود.[۹]

آزمایش پاپ اسمیر پس ازشروع فعالیت جنسی سالی یک بار و پس از دو تست منفی هر ۳ سال یک بار تکرار می‌شود. این آزمایش معمولاً دو هفته پس از اتمام عادت ماهانه و حداقل ۴۸ ساعت پس از مقاربت جنسی توصیه می‌شود.نمونه برداری یا بیوپسی (biopsy) و آزمایش شیلر(Schiller test) نیز از روشهای غربالگری است.[۱۰] شمار کشورهایی که در صدد اجرای غربالگری در زمینه سرطان رحم هستند رو به افزایش است. اما مشکل این است که آزمایش پاپ اسمیر نتایج مثبت کاذب بسیاری دارد، به این معنا که در برخی موارد نتیجه آزمایش پاپ اسمیر زنان از تغییرات بالقوه سرطانزا یا پیش سرطانزایی حکایت می‌کند در حالی که در واقع اینطور نیست.[۱۱]

ویکی پدیا