دیابت در زبان یونانی به معنی « افزایش دفع ادرار» بوده و بیماری است که در اثر عدم وجود یا کاهش تولید انسولین ( هورمون مترشحه از پانکراس) و یا بی اثر بودن آن در بدن، ایجاد می‏شود. حدود ۲۳۰ میلیون نفر در جهان از این بیماری رنج می برند و همواره این تعداد رو به افزایش است.
قند خون در حالت طبیعی ۱۰۰-۷۰ میلی‏گرم در دسی لیتر است ولی در بیماری دیابت ملیتوس قند خون بالاتر است. در بیماری قند خون تیپ ۱ ( عدم ترشح انسولین در بدن) و تیپ ۲ (عدم توازن مصرف انسولین موجود در بدن) قند خون بالا رفته و نمی‏تواند وارد سلولهای بدن شود. پس تولید انرژی نکرده و فرد دچار ضعف، خستگی، پر ادراری و پرنوشی می‏شود.
● پره دیابت:
بنا برگزارش آکادمی پره دیابت آمریکا از هر ۱۰ مرد یک نفر و از هر ۲۵ زن یک نفر در سنین ۱۲ تا ۱۹ سالگی مبتلا به پره دیابت می‏باشند. پره دیابت حالتی است که قند خون از میزان طبیعی بالاتر بوده ولی هنوز آن قدر بالا نیست تا در زمره دیابت تیپ ۲ دسته بندی شود.
در این شرایط فرد استعداد زیادی نسبت به مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت تیپ ۲ و بیماریهای قلبی و سکته مغزی پیدا می‏کند و تنها در صورتی که سبک زندگی تغییر کند می‏توان از این بیماری جلوگیری نمود.
● چه موقع به پزشک مراجعه شود؟
نشانه‏های بیماری دیابت می‏تواند بسیار جزئی و نامشخص بوده و برای ماهها و یا حتی سالها این بیماری مخفی بماند. از این رو به محض شک به بیماری می توان جهت انجام آزمایش به پزشک مراجعه کرد.
علائم کلاسیک دیابت:
پرنوشی و ادرار زیاد
سایر علائم: خستگی، ضعف و بی اشتهایی که با علائم سرماخوردگی ویروسی اشتباه گرفته می‏شود. از دست دادن وزن یا چاق شدن، تاری دید، عفونتهای مکرر و تأخیر در بهبود زخمها، مور مور و سوزن سوزن شدن یا احساس سوختگی و بی‏حسی دستها و پاها و حتی کل اندامها، تورم و قرمزی و درد لثه‏ها و حتی آبسه دندانها.
با شک به هر کدام از این علائم فوراً به پزشک مراجعه شود زیرا با تشخیص و درمان زودرس و به موقع دیابت می‏توانید از یک زندگی سالم و پرنشاط بهره‏مند شوید.
● ۵ گام برای پیشگیری از دیابت:
بزرگترین گام اصلاح روش زندگی است و عبارتند از :
۱- کاهش وزن اضافه بدن
۲- اصلاح رژیم غذایی که بصورت کربوهیدرات کم، پروتئین زیاد، چربی کم بوده و شامل میوه‏ها و سبزیهای گوناگون و متنوع است.
۳- مواد غذایی فیبردار مصرف شود.
۴- افزایش فعالیت بدنی.
۵- استفاده از غلات کامل به صورت نان سبوس دار، جوانه گندم و غیره.

بنابر توصیه موسسات کنترل دیابت میزان قندخون تمام افراد ۴۵ ساله به بالا باید چک شود و در صورت چاقی و وجود ریسک فاکتورهای دیگر مثل بی‏تحرکی یا سابقه فامیلی تست قندخون انجام شود.
● آیا شکل اندام افراد ریسک ابتلا به دیابت را بالا می‏برد؟
بله کسانیکه اندازه دور کمرشان بیشتر از استاندارد می‏باشد (در زنان بیشتر از ۸۷ و در مردان بیشتر از ۱۰۰ سانتی‏متر )و بعبارتی سیب شکل می‏باشند شانس درگیری دیابت بالاتری دارند، تا کسانیکه مدل گلابی هستند ( قطر پایئن تر از کمر بیشتر است) یعنی هرچه بیشتر چاق شوید و بافت چربی بیشتری داشته باشید شانس مقاومت انسولین بدن بالاتر می‏رود (بخصوص اگر چربی ها در ناحیه دور شکم تمرکز بیشتر داشته باشند).
پس با ایجاد تناسب اندام و نگهداری آن در وزن مناسب شانس ابتلا به دیابت را کاهش ‏دهید.
● آیا مصرف الکل و سیگار شانس ابتلا را بالا می‏برند؟
مصرف زیاد الکل در دراز مدت باعث تخریب سلولهای پانکراس شده و پانکراس قادر به ساختن انسولین مورد نیاز نبوده و دیابت بروز می‏کند. کشیدن سیگار منجر به تخریب سلولی به شکل سرطان پانکراس و گرفتگی‏های عروقی و تخریب عضلانی می‏شود و بدین واسطه شانس ابتلا به دیابت به خصوص در ایام حاملگی بالا می‏رود.
تهیه و تنظیم : دکتر مهناز روحی

منبع خبر:مرکزبهداشت و درمان دانشگاه تهران