• بازدید دیروز : 1977

انجام مطمئن و خواندن صحیح تست پوستی(برای تشخیص بیماری سل) نیازمند استاندارد کردن روش‌های کار، آموزش، نظارت و تمرین است.

به گزارش وب دا؛ پزشک اپیدمیولوژی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: تست پوستی توبرکولین(تست مانتو) روش استانداردی برای تعیین آلودگی فرد با عامل بیماری سل است.

دکتر زهرا خیری با بیان اینکه تست توبرکولین با تزریق ۱/۰ میلی‌لیتر از PPD به قسمت داخلی ساعد صورت می‌گیرد، افزود: اگر عمل تزریق به درستی انجام شود در این صورت یک ناحیه برآمده به قطر شش تا ده میلی‌متر در پوست به وجود می‌آید، واکنش پوستی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق خوانده می‌شود.

پزشک اپیدمیولوژی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: تفسیر تست پوستی وابسته به دو عامل اندازه‌گیری ایندوراسیون برحسب میلی‌متر و خطر آلودگی با سل و پیشرفت به سوی بیماری در صورت آلوده شدن است.

در همین پیوند کارشناس بیماری سل گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها نیز در مورد واکنش‌های منفی کاذب تست توبرکولین، گفت: تعدادی از اشخاص ممکن است با وجود اینکه با میکوباکتریوم آلوده شده باشند به تست توبرکولین پوستی واکنش نشان ندهند.

تهمینه آگاه اظهار داشت: علت مورد فوق ممکن است شامل آلرژی پوستی، عفونت اخیر سلی (تماس در عرض هشت تا ده هفته اخیر)، عفونت خیلی قدیمی، واکسیناسیون اخیر با واکسن‌های ویروسی زنده(سرخک و آبله مرغان)، بیماری سل پیشرفته، بیماری‌های ویروسی(سرخک و آبله(، روش نادرست انجام تست پوستی و تفسیر نادرست واکنش است.

وی در مورد کسانی که تست پوستی را می‌توانند انجام دهند، اظهار داشت: اکثر مردم می‌توانند با تست پوستی توبرکولین آزمایش شوند، این تست تنها در کسانی که سابقه نکروز، شوک انافیلاکتیک، تاول زدن پوست و یا اولسراسیون در تست قبلی داشته‌اند، انجام نمی‌شود.

آگاه خاطرنشان کرد: این تست برای شیرخواران، بچه‌ها، زنان باردار، افراد آلوده به HIV و یا کسانی که با BCG واکسینه شده‌اند منعی ندارد.