• ورودی گوگل امروز : 0

حمله قلبی مترادف انفارکتوس قلب بوده و به علت انسداد یکی از رگهای کرونری که مسئول خونرسانی به عضله قلب هستند رخ می‏دهد.
● علل حمله قلبی
قلب پمپی است که پیوسته جهت تأمین انرژی و انجام وظایفش به اکسیژن خون نیازمند است. هر نوع کاهش جریان خون، بر کار عضله قلب اثر گذاشته و منجر به مرگ یا از بین رفتن بافت عضلانی می‏شود اما عضله قلب قابلیت ترمیم خود را داشته و جریان خون بلافاصله بوسیله درمان مناسب، برقرار می‏شود.
انسداد رگهای کرونری زمانی اتفاق می‏افتد که خون ( که بطور طبیعی لخته نمی‏شود) در اثر باریک شدن رگ، لخته شود. علت اصلی باریک شدن رگ کرونری، بیماری آترواسکلروزیس ( تصلب شرایین) است که از تجمع مواد چربی شامل پلاکهای کلسترولی در سطح داخلی رگها ساخته می‏شود.
● علائم بیماری قلبی
تا زمانیکه بطور قابل ملاحظه‏ای جریان خون بدلیل باریک شدن عروق کرونری کم نشود علائم حمله قلبی بروز نمی‏کند. علائم اولیه بیماری قلبی شامل درد قفسه سینه یا احساس فشار که به آن آنژین* صدری گفته می‏شود و همچنین تنگی نفس بعد از فعالیت جسمی می‏باشد. هنگامیکه انسداد رگ کامل شود حمله قلبی بروز می‏کند.
حمله قلبی می‏تواند در یک بیمار با سابقه آنژینهای مکرر و یا حتی در کسی که هیچگونه سابقه بیماری قلبی نداشته اتفاق بیفتد.
چگونه می‏توانیم حمله قلبی خود و دیگران را تشخیص دهیم؟
۱٫ درد شدید یا احساس فشار انفجاری در وسط قفسه سینه
۲٫ تنفس کوتاه همراه با سختی
۳٫ نبض ضعیف، نامرتب و کُند
۴٫ درد یا انتشار درد به چانه یا بازوها یا شانه چپ
۵٫ احساس سرگیجه و ضعف شدید
۶٫ عدم هضم غذا و سنگینی معده
۷٫ تعریق ( بخصوص عرق سرد)
۸٫ استفراغ
در صورتیکه شما یا یکی از همراهانتان دچار ناراحتی قفسه سینه برای مدت بیشتر از چند دقیقه به همراه هر کدام از علائم بالا شدید بلافاصله با شماره ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرید و سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید. در زمان انتظار تا رسیدن آمبولانس یک قرص آسپرین ( در صورت عدم حساسیت به آسپرین ) را بجوید.
● تشخیص بیماری قلبی
بسیاری از مردم دارای حملات قلبی خفیف بدون درد و یا هر نوع علامتی هستند که این افراد در ریسک بالاتر بروز حملات قلبی در آینده قرار دارند.
افرادی که در ریسک خطر حمله قلبی می‏باشند باید آزمایشهای تشخیصی پزشکی زیر را انجام دهند :
۱٫ آزمایش خون
۲٫ نوار قلب (ECG)
3. اکو کاردیوگرافی
۴٫ آنژیوگرافی عروق کرونر
این تستها با فراهم آوردن تصویری از شرایط قلب و عروق کرونری به برنامه‏ریزی جهت درمان کمک می‏کند و به همراه تغییر روش زندگی، ریسک حملات قلبی و یا عوارض آن را کاهش می‏دهند.
● درمان
درمان دارویی می‏تواند در پیشگیری از بروز حملات قلبی در افراد با ریسک بالا نقش مهمی داشته باشد و در درمان بیماران مفید واقع شود.
در شرایط اورژانس، داروهائیکه لخته خون را حل می‏کند از تخریب بافتی جلوگیری کرده و نجات بخش زندگی می‏باشد.
داروهای مناسب در بیماران حمله قلبی به برقراری موثر جریان خون بوسیله ایجاد عملکرد بهتر قلب و عروق کمک می‏کنند.
مصرف روزانه آسپرین در صورت وجود بیماری عروق کرونر یا آنژین یا حمله قلبی موثر می‏باشد. آسپرین خون را رقیق کرده و مانع ایجاد لخته می‏شود. با این وجود آسپرین می تواند ایجاد عوارضی چون خونریزی گوارشی و مشکلات دیگری نماید.
بعد از یک حمله قلبی این نکته بسیار حائز اهمیت است که از تمامی عوامل خطرزای قابل پیشگیری اجتناب نمود و مصرف داروهای تجویز شده را برای جلوگیری از عوارض بعدی ادامه داد.
آگاهی از عوامل خطرزا در بیماری قلبی بسیار مهم و حیاتی است. به طوری که می‏توان با کاهش یا برطرف کردن آنها از بروز حمله قلبی پیشگیری نمود مانند:
۱٫ سیگار کشیدن
۲٫ دیابت یا بیماری قند
۳٫ کلسترول خون بالا
۴٫ فشارخون بالا
۵٫ سابقه حمله قلبی در خانواده ( سابقه حمله قلبی پدر یا برادر با سن کمتر از ۵۵ سال و مادر یا خواهر با سن کمتر از ۶۵ سال )
۶٫ آترواسکلروز یا تصلب شرائین که با بالارفتن سن بروز می‏کند.
۷٫ عدم فعالیت فیزیکی
۸٫ چاقی
۹٫ جنس مذکر
بعضی از این عوامل خطرزا قابل تغییر نیستند مثل سابقه فامیلی، بالا رفتن سن و جنس مذکر ولی فاکتورهای قابل تغییر را می‏توان کنترل نمود از جمله :
۱٫ سیگار را ترک کنید و یا اصلاً شروع نکنید.
۲٫ از غذاهای پرفیبر، کم چربی و کم نمک استفاده کنید همچنین افراط در مصرف مشروبات الکلی بسیار خطرناک می‏باشد و باید ترک شود.
۳٫ ورزش را بطور مرتب روزانه داشته باشید و در صورت اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهید. همیشه در مورد شروع ورزش جدید با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید ۴ تا ۶ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنید. بدین ترتیب شما قدرت عضله قلب را تقویت کرده و باعث کاهش فشارخون و چربی بد (LDL) می‏شوید.
۴٫ فشارخون خود را مرتب اندازه‏گیری کنید و میزان کلسترول خون خود را در سطح طبیعی حفظ نمایید.
۵٫ استرس‏های خود را با انجام تمرینات آرام بخش و استفاده بهینه از اوقات فراغت، کم کنید.

تهیه و تنظیم : دکتر مهناز روحی

منبع خبر:مرکزبهداشت و درمان دانشگاه تهران