بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد تجویز داروی دگزامتازون در درمان علائم سرماخوردگی موجب بروز عوارض جدی در بیمار می شود . کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه داروی وریدی یا عضلانی دگزامتازون در بسیاری از موارد در بیماران با علائم سرماخوردگی ، درد دندان ، سردرد ، تب تجویز می شود اظهار داشت : تجویز این دارو صرفا به موارد اورژانسی که درمان خوراکی امکان پذیر نیست محدود می شود و استفاده از این دارو در مواردی به جز اندیکاسیون مصوب دارو ، صرفا بیمار را در معرض خطر ابتلا به عوارض دارویی قرار می دهد .

دکتر رویا جباری بروز واکنش در محل تزریق از جمله درد ، التهاب و آبسه ، خارش ، تهوع ، گر گرفتگی ، استفراغ ، ضعف ، سکسکه ، کهیر ، پارستزی ، راش ، افزایش تعریق ریال اختلالات بینایی ، ادم ، افزایش فشار خون ، هایپوکالمی ، فلج شل گذرا ، بیقراری ، تشنج ، شوک آنافیلاکتیک ، درد شکم ، خونریزی گوارشی ، قرمزی و ادم پوست صورت ، افزایش وزن ، سایکوز ، توهم و بیخوابی را از جمله عوارض احتمالی گزارش شده برشمرد .

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروهای وزارت بهداشت، در یک سال گذشته بیش از ۳۵۰ مورد گزارش از عوارض داروی دگزامتازون تزریقی دریافت شده است، خاطر نشان کرد: ضعف و درد عضلانی ، تاخیر در ترمیم زخمها ، پوکی استخوان ، افزایش خطر ابتلا به عفونتها ، عوارض چشمی از جمله کاتاراکت ، عوارض گوارشی ، افسردگی ، عوراض پوستی و آتروفی پوست از عوارض ذکر شده در منابع علمی به دلیل استفاده از این دارو به شمار می رود .

گفتنی است: مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با شماره تماس ۱۴۹۰ آماده پاسخگوی سوالات دارویی شهروندان می باشد ./