اکتروپیون (به انگلیسی: Ectropion) عبارت است از برگشتگی لبه پلک (معمولاً پلک پایین‌) و مژه‌ها به سمت بیرون چشم (سطح چشمی پلک به سمت بیرون قرار گیرد) که معمولاٌ دو طرفه‌است.

علایم بیماری: به خارج چرخیدن پلک (معمولاً پلک پایین‌) که ظاهری نازیبا دارد، التهاب پلک (درد، قرمزی و تورم‌)، خشکی و سوزش چشم در اثر بیرون ریختن قطرات اشک‌.

علل بیماری: شایعترین علت اکتروپیون، شل شدن بافت پلک و ضعیف شدن عضلات پلک (عضله حلقوی دور چشم) در اثرافزایش سن است ولی علل دیگری مانند موارد مادرزادی، فلج عصب هفتم صورت (فاسیال)، تومورهای پلکی، بیماریهای پوستی (مثل درماتیت)، سوختگی و اسکار (جمع شدن بافت جوشگاهی‌)، و درگیری پلک نیز رخ می‌دهد. بیماری در سگها نیزدیده می‌شود.

عوارض احتمالی : آسیب به قرنیه در اثر خشکی چشم

معمولاً با جراحی ترمیمی قابل درمان است‌. انجام یک جراحی کوچک (با بی حسی موضعی) برای برقراری کشش مناسب در پلک و اصلاح شل شدگی است‌. برای تخفیف التهاب و ناراحتی، روزانه چندین بار کمپرس گرم روی پلک‌ها بگذارید. (قرار دادن پارچه گرم و مرطوب را به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه روی چشم بسته‌). اگر در معرض باد یا آلاینده‌ها قرار می‌گیرید، از عینک برای محافظت از چشم استفاده کنید. در صورتیکه مجاری اشکی صدمه دیده باشند احتمال ادامه اشک ریزی وجود خواهدداشت لذا گاهی انجام عمل جراحی دومی جهت اصلاح مجاری اشکی الزامی است. موارد خفیف اکتروپیون ممکن است با انجام کوتر توسط پزشک بهبود یابد.

داروها : استفاده از پمادهای مرطوب کننده چشم و قطره اشک مصنوعی تا زمان جراحی، آنتی‌بیوتیک در صورت وجود عفونت‌.

ویکی‌پدیای

دیدگاه توسط nafas در شهریور ۲۰, ۱۳۹۲