• بازدید کل : 82001

اسپوندیلوز (به انگلیسی: Spondylosis) از آسیب‌های غیر التهابی در ستون مهره‌های بدن است.

اسپوندیلوز عبارت است از آرتریت فرسایشی مفاصل بین تنه ستون مهره‌ها. در این بیماری زائده‌های مفصلی[۱] درگیر نیستند. در حالت پیشرفته بیماری به دلیل فشار بر ریشه اعصاب درد و پارستزی (گزگز شدن و بی حسی) اندام‌ها روی می‌دهد.

هنگامیکه فاصله بین دو مهره کنار هم تنگ شود فشار بر ریشه عصب می‌تواند موجب آسیب ریشه[۲] شود. علائم حسی و حرکتی آسیب ر یشه مانند درد و ضعف عضلانی بسته به محل عصب‌دهی دارد. بیماری عموما در سنین بالا دیده می‌شود.

در اسپوندیلوز گردن (cervical spondylosis) به دلیل فشار مستقیم به کانال نخاعی ما ممکن است ضعف عمومی، عدم تعادل، اختلال در کنترل اسفنکترهای روده و مثانه و کاهش جریان خون اندامها را داشته باشیم.

تشخیص و درمان

تشخیص با پرتونگاری و ام‌آرآی است. به دلیل ماهیت تخریبی بیماری درمان اغلب نگهدارنده‌است (نه بهبود دهنده). از داروهایی مانند NSAIDs و شل کننده عضلانی، کایروپرکتیک، امواج فراصوت و ماساژ استفاده می‌شود. درمان جراحی فقط در موارد میلوپاتی شدید مقاوم به درمان طبی توصیه می‌شود. تکنیکهای جراحی متفاوت است ولی گاه از جوش‌خوردگی دو مهره بوسیله گرافت از استخوان لگن استفاده می‌شود.

ویکی‌پدیا